ב-2 משפטים קצרים – מהו שיווק?
מרבית העסקים בישראל נסגרים בטווח של 5 שנים מפתיחתם – אחת הסיבות העיקריות לכך היא שיווק לא נכון.
מטרת השיווק הוא לקדם מכירה של שירות או מוצר באמצעות מגוון פעולות שגורמות להעלאת הביקוש לאותו מוצר/שירות.
השיווק פוגש אותנו במהלך חיינו כמעט בכל מקום: בראיונות עבודה שאנו משווקים את עצמנו, בעסק, במפגשים עם חברים וכ"ו..
בויקפדיה תוכלו להרחיב על הערך – שיווק »
אסטרטגיית שיווק
לפני שיוצאים לדרך ומתחילים לשווק את העסק, מומלץ לגבש אסטרטגיית שיווק.
השלבים בבניית אסטרטגיית השיווק הם:
- בחינה מעמיקה של הסביבה העסקית בה אנו פועלים, זיהוי נישות בעלות פוטנציאל גבוה, בדיקת ההיצע מול הביקוש, רמת התחרות.
- בדיקת ערוצי הפרסום האפשריים לסביבה העסקית בה אנו פועלים והחלטה על ערוצי הפרסום בהם מתמקדים.
- בחירת קהל היעד המדויק ביותר עבור העסק.
- בניית תקציב שיווק בהתאם לקהל היעד ולערוצי הפרסום בהם בחרנו להתמקד.
- הצבת יעדים ומטרות – עלויות לליד (לקוח פוטנציאלי) כמה שווה לי כל לקוח, כמה לידים אני מעוניין לקבל כל חודש.
יישום התכונית השיווקית תוך בקרה צמודה על היעדים והמטרות.
כיצד לעשות שיווק אפקטיבי?
על מנת לבצע שיווק אפקטיבי, ראשית חשוב להגדיר מטרות ויעדים על מנת שנוכל לבחון את התוצאות ולעשות שינויים בהתאם.
פלטפורמת הפרסום המובילה כיום בקרב עסקים (והיא ממשיכה לצמוח כל שנה בעשרות אחוזים) היא השיווק הדיגיטלי ».
השיווק באינטרנט מאפשר מעקב תוצאות מדויק, הגעה לקהל יעד ממוקד בדיוק בזמן שהוא מחפש שירות/מוצר, ללא התחייבות לתקופת זמן, שליטה מלאה בתקציב, יכולת עבודה גם בתקציבים נמוכים ועוד יתרונות נוספים.
תכונות חשובות לביצוע שיווק אפקטיבי
- קריאייטיביות – הקריאייטיביות מאפשרת למנהל השיווק לבדל את העסק ולבלוט מעל שאר המתחרים ובכך לגרום ללקוחות הפוטציאליים להקליק או להתקשר דווקא אלינו.
- טכנולוגיה – כיום, כל מנהל שיווק חייב להבין ולחיות טכנולוגיה, מרבית הפעילויות השיווקיות מחייבות תשתית טכנולוגית כזאת או אחרת.
- אהבה למקצוע – בעידן שבו העדכונים והשינויים בעולם הדיגיטל והשיווק משתנים על בסיס יומי, לא ניתן "להישאר בעניינים" ללא תשוקה עזה לשיווק.
- אנליסט – היכולת לנתח את כמות הדוחות העצומה ולהבין מאיזה ערוץ מתקבלים הלידים האיכותיים ביותר במחיר הנמוך ביותר מחייבת ראש אנליטי.
כיצד להכין תוכנית שיווקית?
תוכנית שיווקית מורכבת ממספר שלבים, נסקר בקצרה ובאופן קולע את השלבים העיקריים
שלב ראשון – הגדירו מטרות ויעדים (שלב חשוב מאוד)!
חשוב להגדיר מטרות ריאליות שניתן להשיג, אחרת לא תעמדו בתוכנית והייאוש יגיע מהר מאוד.
בצעו תיעדוף מסודר ע"פ סדר החשיבות שלכם למטרות וליעדים.
שלב שני – מחקר שוק
בשלב הזה ניתן להתעכב זמן רב והיקף המחקר תלוי ברזולוציות שאליהן אתם מעוניינים להגיע.
בצעו ניתוח של גודל השוק אליו אתם נכנסים, תחרות, טרנדים, היצע מול ביקוש, ניתוח מתחרים, קהל יעד.
בשלב זה מומלץ לנתח גם את חוזקות המוצר/השירות של העסק שלכם.
שלב שלישי – אסטרטגיית השיווק
בחרו בערוצי הפרסום הרלוונטיים לסביבה העסקית בה אתם פועלים.
שימו לב כי קיימים ערוצי פרסום חינמיים לפרסום העסק וכדאי מאוד לנצל אותם. כתבנו פוסט קצר על 8 ערוצי פרסום חינמיים שאתם חייבים להכיר »
בידול עסקי – הוציאו את בידול העסק שלכם החוצה והקפידו לשווק אותו בכל הערוצים.
קראו מהו בידול? איך יוצרים אותו? ומדוע אתם חייבים אותו בעסק שלכם? »
התקדמו בקהל היעד אותו הגדרתם בשלב השני.
שלב רביעי – יישום ובקרה
צאו לדרך והתחילו את הקמפיינים תוך בקרה צמודה על עמידה ביעדים ובמטרות – אל תהססו לבצע שינויים במידה והתוצאות לא מספקות.
פלטפורמות שיווק
- מגזינים מקומיים
- לוחות
- רדיו אזורי
- פרסום חוצות
- חברים
- שיתופי פעולה
- אינטרנט
פלטפורמות שיווק מרכזיות באינטרנט
פרסום
בגוגל
ללקוחות המחפשים את השירות / המוצר במנוע החיפוש הפופלרי בעולם - תוצאות מיידיות.
קידום אתרים בגוגל
קידום אורגני מתאים לעסקים שמעוניינים לייצר מיתוג ברשת ונוכחות דיגיטלית חזקה לאורך זמן.
פרסום
בפייסבוק
מערכת הפרסום של פייסבוק מאפשרת להגיע ללקוחות פוטנציאליים באמצעות פנייה לקהל יעד מדוייק.
פרסום באינסטגרם
מערת הפרסום של אינסטגרם פועלת כמו מערכת הפרסום של פייסבוק ומאפשרת פנייה לקהל יעד.